Een slecht timmerman…
… klaagt over zijn gereedschap. Wat doet een goede vakman?
Die laat het zo ver niet komen. Wie voelt dat zijn instrumentarium scherpte mist, moet ingrijpen: de zaag slijpen, de roest verwijderen of – in het meest ernstige geval – de zaag vervangen door een nieuwe. Zonder klagen.
Klagen over gereedschap klinkt als excuus. “Ik had het beter willen doen, maar mijn gereedschap werkte niet mee.” Dat kan natuurlijk overmacht zijn. Een lekke band, een kapotte boor. Maar roest aan de zaag ontstaat niet in één nacht. Een roestige zaag verraadt slecht onderhoud.
Is dat anders binnen teams? Verzuurde verhoudingen en gebrek aan scherpte binnen afdelingen ontstaan ook niet in een week. Teams hebben onderhoud nodig. Bijscholing, intervisie, of – in het ernstigste geval – ingrijpen in de samenstelling in het team. Zonder klagen.
Wie geen budget krijgt om zijn eigen botte zaag of slecht functionerende team aan te scherpen, moet in budgetbesprekingen zichtbaarder maken hoe het werk of de organisatie daar last van heeft. Elke budgetverantwoordelijke zal begrijpen dat een botte zaag lelijke resultaten geeft.
En als een organisatie nou meerdere gereedschappen heeft laten verouderen, moet de leidinggevende de ruimte krijgen om prioriteiten te stellen: welke zaag het eerst geslepen moet worden. Wie goed communiceert, zal daarbij moeten kunnen rekenen op het vertrouwen en geduld van de andere teams.