Foto’s verkopen

Er is een tijd geweest dat ik veel bezig was met modeltreinen. Ik kocht ze tweedehands op internet, en als ik ze zat was, verkocht ik ze weer. De kunst lag erin, vond ik, om ze met winst te verkopen. Goede foto’s zijn daarbij een krachtig verkoopinstrument.

En dus moesten de treinen onbeschadigd blijven bij hun rondjes bij mij. En schoon. En ze moesten weer mooi op de foto voor de verkoop. Dat laatste vond ik op zich geen straf.

Ik ontdekte gaandeweg dat voor foto’s voor de verkoop (in mijn geval foto’s voor op Ebay en Marktplaats) specifieke succesfactoren gelden.

Een goed beeld maakt de kijker hebberig
Om dat effect te bewerkstelligen, moet de trein in kwestie er zo “ongebruikt mogelijk” op staan. De foto hierboven wekt de indruk: “daar is fijn mee gereden”. En dat drukt de verkoopprijs.  Nog een fout bij de eerste foto: de kleureffecten. Spullen ongezien kopen via internet is een tricky business, dus kopers interpreteren wat ze zien, zo negatief mogelijk. Is een locomotief alleen maar van de linkerkant gefotografeerd? Dan zou de rechterkant defecten kunnen vertonen.
Photoshop-kleureffecten voeden het vermoeden dat er iets met de kleuren van het model aan de hand is. Waarom zou je anders de kleuren veranderen? De tweede foto heeft dit kleurbezwaar niet,maar sluit veelvuldig gebruik nog altijd niet uit.

In Ebay-land geldt: you should have seen what you get. Dus als de bel van de loc is verbogen en er een deuk in de schoorsteen zit, dan moet dat in beeld zijn gebracht. Zoals bij deze loc. (Had je het gezien?) Foto’s maken bij Ebay onderdeel uit van de beschrijving. Wie goed naar de foto’s kijkt, moet ook kunnen zien wat er aan de modellen schort. Zoek het defect op het volgende plaatje…

Zijspoor: naar aanleiding van de eerste twee foto’s kreeg ik de vraag van een modelspoorder of hij mijn treinbaan eens mocht zien. Ik antwoordde dat hij best ‘ns mocht komen kijken, maar dat deze foto’s waren gemaakt op dit stukje diorama… ik heb nooit meer van hem gehoord.

Ongebruikt verkoopt beter
Net als bij tweedehands auto’s laten kopers zich maar al te graag foppen. Het is dan ook commercieel interessant om met de foto niet de suggestie van gebruik te wekken. Zet de treinen dus liever even op een houten balkje dan op de rails.

Hier heb ik ook de lamp zo gericht, dat die een kwaliteit van de locomotief ondersteunt: “kijk toch eens wat een prachtige locomotief, je kunt zelfs tussen de ketel en het chassis doorkijken!” Het opstellen van de lamp was bij deze foto een hele klus, want de schaduw moest goed en scherp in beeld zijn.

Originele doosjes zijn geld waard
Verkoop je een trein in doos, laat dan ook op de foto dat doosje zien. Tenminste: als dat er netjes uit ziet. Anders fotografeer je het doosje niet, maar maak je expliciet melding van de meegeleverde originele verpakking.

Ik vermoed dat op de deksel van bovenstaande loc een prijssticker had gezeten die er niet goed was afgehaald. Of dat er met stift op was geschreven. Anders had ik het deksel wel mee gefotografeerd.

Zo, zoals op deze foto, verkopen de treinen het beste. Zo zien de meeste verkoopplaatjes op Ebay er ook uit.

Jammer
Ergens is het jammer. Want alle creativiteit, al het speelplezier wordt uit de foto’s weggeslagen. Als de koper een verzamelaar is, dan wil hij een treintje in een doosje. Dat er zo ongebruikt mogelijk uitziet. Waar het serienummer goed op te zien is. Om het vervolgens zelf ook weer thuis in een kast te zetten. Misschien wel in het donker, om verkleuring tegen te gaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *