Domeintjepik
In mijn woonkamer staat een vleugel. Het plezier in pianospelen en de improvisatie-vaardigheid erfde ik van mijn grootvader.
Ik voelde me bevoorrecht toen ik ook zijn piano erfde. Het instrument bleek oud en opknappen zou kostbaar worden. Ik stak die investering liever in een nieuwe piano en zo kwam de vleugel hier. In mijn hoofd is en blijft die gelinkt aan mijn grootvader. En om dat te versterken, bewaar ik de foto van zijn instrument erin.
Koppelingen
Het linken in ons hoofd gaat vanzelf. We doen het de hele dag door, op basis van eigen ervaringen en belevingen, en op basis van door de commercie ingefluisterde associaties. Onlangs deelde ik hoe een automerk de superbowl had ‘gestolen’: door alle automerk-reclames, in de hoofden van toeschouwers en tv-kijkers, te linken met hun campagne.
Spel van marketeers
Dit domeintjepik is het ultieme spelletje van marketeers. Ze bouwen als-dan constructies in ons hoofd. Ze claimen domeinen, woordenwolken, kleuren, muziek. En ze gebruiken data om uit te vogelen wie in de markt is voor een specifiek product. En wij geven onze influisteraars vrij baan. Wat te doen?
Maak je vrij van commercie
Marketeers kunnen proberen je keuzes te sturen, maar jij kiest nog altijd zelf. Dus. Ga naar buiten, praat met iemand die je aardig vindt. Leef je eigen leven, bouw je eigen associaties. Koppel een liedje aan een familielid dat dit altijd zo grappig zingt. Verbind een bloem aan een vriendin die het in het haar draagt. Kijk, ruik, luister, lees, voel.
Inspireer zelf!
Wees zelf een influencer voor de mensen die jou lief zijn. Zodat zij van je overnemen wat voor jou belangrijk is. Zodat zij over vele jaren aan jou denken bij het horen van een muziekinstrument. Of bij een gerecht dat jij zo lekker kookt. Of een woordkeus, een grapje, of een manier van kijken.
Ik wens je een prachtige dag.